Informatie
Claudia Blankenstijn is als Klinisch Linguste werkzaam binnen de Jeugdgezondheidszorg en Geestelijke Gezondheidszorg.
Zij is verantwoordelijk voor Taaldiagnostiek en Taalbehandeling bij kinderen
met psychiatrische problematiek.
Zij heeft zich gespecialiseerd in het geven van Taal en Communicatiebehandeling aan kinderen
en hun ouders in de vorm van Narratieve Taal-Teken-Therapie®
Drie tot twaalf keer (en een enkele keer langer) komt een kind met de ouder vertellen en tekenen
over de levenservaringen van het kind.
Dit kan van alles zijn, zoals een dagje naar het strand, logeren, het halen van een schaatsdiploma
(Afbeelding 1; getekend door kind) of het verlies van een dierbaar huisdier (Afbeelding 2; getekend
door therapeut).
Niet de psychiatrische problematiek, maar de taal staat bij de Narratieve Taal-Teken- Therapie® centraal.
Doel van deze vorm van taaltherapie is het kind te leren vertellen.
Ouders leren gespreks. en verhaal technieken toe te passen om hun kind daarbij te ondersteunen.
Wat gezegd wordt, wordt tegelijk getekend door het kind, de ouder en/of door de therapeut,
zodat het verhaal zichtbaar wordt en blijft. De belasting voor de taalaandacht en het taalgeheugen van het
kind is zo heel gering.
Bij het vertellen leert het kind om een anekdote te vertellen geordend naar bijvoorbeeld plaats
(waar?), tijd (wanneer?) en causaliteit (waarom?).
Ondertussen werken ouder en therapeut nauw samen om aan te sluiten bij de talige inhoud en
communicatieve behoefte van het kind, zodat
- de verstaanbaarheid verbetert;
- de begrijpelijkheid toeneemt;
- het kind taal- en communicatieregels in acht neemt;
- de communicatiever bijdrage van het kind door de ouder kan worden geaccepteerd;
- zowel kind en ouder plezier krijgen in samen praten en vertellen over alles dat hen bezighoudt.
|
Tamara tekent over een attraktie in de Efteling.
Moeder probeert door te vragen, details over de gebeurtenis te krijgen. Over wat getekend wordt.
Door middel van tekenen geeft Tamara antwoord. Je ziet verschilldende emoties terug komen.
|
|
Tamara tekent over een bezoek bij de tandarts.
Moeder probeert door te vragen, details over de gebeurtenis te krijgen. Over wat getekend wordt.
Door middel van tekenen geeft Tamara antwoord.
|
Tekenen met Claudia - zwemles
|
Tamara tekent over haar zwemles
Moeder probeert door te vragen, details over de gebeurtenis te krijgen. Over wat getekend wordt.
Door middel van tekenen geeft Tamara antwoord.
|
| |